Het klinkt simpel, maar het gaat vaker mis dan je zou denken: mensen vergeten regelmatig om bewijsstukken mee te sturen van uitgevoerde isolatie- of installatiewerkzaamheden. Denk aan facturen, offertes of andere documenten waaruit blijkt wat er precies gedaan is en met welk materiaal. En dat is jammer, want juist die documenten maken het verschil bij het opstellen van een goed energielabel.
Waarom zijn die gegevens zo belangrijk?
Als EP-adviseur mogen wij onder bepaalde voorwaarden gebruik maken van zogeheten kwaliteitsverklaringen. Dat zijn verklaringen van producten zoals isolatiemateriaal of installatiesystemen, waarin de prestaties officieel zijn vastgelegd. Die verklaringen zorgen ervoor dat we betere waardes mogen hanteren in onze berekeningen, maar alleen als we ook kunnen aantonen dat dat specifieke product daadwerkelijk in de woning is toegepast.
Dat aantonen doen we met bewijs. Een goede factuur bevat bijvoorbeeld:
- Het adres van de woning
- Het type materiaal of installatie
- Het aantal m² of het vermogen van de installatie
- De datum van uitvoering
Zodra dit op de factuur staat, kunnen wij (en de controleur achteraf) zien: dit klopt, dit is echt uitgevoerd bij deze woning. Dan mogen wij dus ook betere prestaties aan de maatregel toekennen. En dat scheelt soms echt in het eindresultaat van het energielabel.
Wat gebeurt er als er geen documenten zijn?
Er zijn grofweg drie situaties die zich voordoen als er geen documenten aanwezig zijn van een energielabel:
- De documenten zijn er wél, maar worden niet meegestuurd.
Geen probleem! We kunnen deze ook ná de opname nog ontvangen en meenemen in de berekening. - De documenten zijn kwijt of vergeten door de vorige eigenaar.
Dit zien we vooral bij woningeigenaren die net een woning gekocht hebben. De vorige bewoner heeft misschien prima maatregelen uitgevoerd, maar die informatie (zoals facturen) is nooit mee overgedragen. En eerlijk is eerlijk: het is ook niet standaard om bij de sleuteloverdracht een mapje met isolatie- en installatiefacturen te overhandigen. - Er zijn écht geen gegevens meer.
In dat geval zijn wij genoodzaakt om uit te gaan van standaardwaardes. Dat betekent dat we voorzichtig moeten inschatten wat er ongeveer is toegepast. En meestal valt dat iets minder gunstig uit voor het label, omdat we simpelweg geen bewijs hebben van betere prestaties.
Specifiek voorbeeld: zonnepanelen
Ook de factuur van zonnepanelen is belangrijk. Daarop staat vaak, eventueel in combinatie met de offerte, welk type paneel is geplaatst, met welk vermogen, door welk bedrijf, en op welk adres. Als dat ontbreekt, moeten we terugvallen op een standaardwaarde. En dat betekent meestal een minder gunstige inschatting van de opbrengst, wat invloed heeft op het uiteindelijke energielabel.
Onvolledige of onduidelijke stukken
Een andere veelgemaakte fout, documenten die wél aangeleverd worden, maar waar cruciale informatie op ontbreekt. Denk aan:
- Geen adres vermeld
- Geen datum van uitvoering
- Onleesbare scans of screenshots van chatgesprekken
Zorg voor heldere, complete en bij voorkeur officiële documenten. Dat helpt jou én ons.
Verwarring over wat wél en níet meetelt
Sommige mensen denken dat een nieuwe keuken, gordijnen of een slimme thermostaat ook meetellen voor het energielabel. Helaas, dat is niet het geval. Alleen bouwkundige maatregelen en energiebesparende installaties (zoals isolatie, glas, warmtepomp, zonnepanelen) worden meegenomen. Vraag vooraf gerust aan ons wat relevant is om aan te leveren, we helpen je graag.
Wat doen wij om dit te voorkomen?
Bij onze planningstool hebben we een apart kopje toegevoegd waarin we uitleggen waarom deze documenten belangrijk zijn. Daar geven we ook aan wat je kunt doen als je ze niet (meer) hebt. Zo proberen we klanten vooraf al bewust te maken van het belang van goed documenteren, zonder dat ze meteen afgeschrikt worden.
Samengevat
Het energielabel is geen nattevingerwerk, maar een technische berekening met regels en onderbouwing. Hoe beter de informatie die we ontvangen, hoe nauwkeuriger (en vaak ook positiever) het energielabel kan worden opgesteld. Dus: heb je ooit iets aan je woning laten doen? Bewaar die facturen. En koop je een woning over? Vraag de vorige eigenaar of hij nog iets heeft liggen – je hebt er écht profijt van.